Seminarium w Rogalinie

Program

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem, organizowanego przez Zakład Historii i Teorii Badań nad Sztuką IHS UAM w kooperacji z Muzeum Narodowym w Poznaniu, seminarium metodologicznego historii sztuki pt. „OBRAZ JAKO OBIEKT TEORETYCZNY”, które odbędzie się w dniach 17.-19. października 2019 w Pałacu w Rogalinie.

OBRAZ JAKO OBIEKT TEORETYCZNY 
Seminarium metodologiczne historii sztuki

Pałac w Rogalinie 2019 (Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu)

PROGRAM

Czwartek, 17 października

19.00.

Stanisław Czekalski, Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki.

dyskusja

Piątek , 18 października

10.00 – 11.30

Powitanie uczestników

Adam Soćko 
(Dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu)

Michał Mencfel, Estetyka i etyka: Raczyńscy wobec sztuki

Ryszard Kasperowicz, Platoński „Sofista” – teoria obrazu poza granicami obrazowania?

dyskusja

11.30 przerwa na kawę

12.00 – 13.30

Jacek Jaźwierski, Kompozycja obrazu: Alberti i Masaccio

Łukasz Kiepuszewski
, Autoportret. Dekonstrukcja i po dekonstrukcji

Agnieszka Rejniak-Majewska, Negatywność estetyczna i spektakl nowoczesności. Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot społecznej historii sztuki

dyskusja

15.00 -17.00

Michał Haake, Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza i teoria polskiej sztuki nowoczesnej.

Dorota Kownacka-Rogulska
, Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe.

Piotr Juszkiewicz, Anioł regeneracji. Jeszcze o Angelus Novus Paula Klee i O pojęciu historii Waltera Benjamina.

dyskusja

17.00 przerwa na kawę

17.30 -19.00

Maria Poprzęcka, ”Obraz nieistniejącego obrazu”. Hansa Beltinga historia sztuki nowoczesnej

Wojciech Suchocki ***

dyskusja

Sobota, 19 października

10.00 -11.30

Gabriela Świtek, Przezroczystość obrazu/dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa.

Anna Markowska, Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako obraz szkatułkowy i obraz historii alternatywnej

dyskusja

11.30 przerwa na kawę

12.00 -13.30

Łukasz Rozmarynowsk
i, Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier.
Mariusz Bryl, Instalacja jako „forma krytyczna”.

dyskusja i zakończenie obrad

 Studiowanie historii sztuki jest wielką przygodą. Gwarantuje nie tylko spotkanie z obiektami i przedmiotami pięknymi, ale też ważnymi dla zrozumienia podstawowych procesów cywilizacyjnych. Przynosi wysoce specjalistyczne kompetencje z zakresu dziedziny jak również daje ogólną wiedzę w obszarze różnorodnych dyscyplin humanistycznych. Studiowanie historii sztuki w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza jest przygodą podwójną. Nasza placówka uchodzi pod względem dydaktycznym i badawczym za jedną z najlepszych w kraju i w tej części Europy. Posiada znakomitą kadrę o światowej renomie i wspaniałe zbiory biblioteczne. Prowadzimy zajęcia z zakresu podstawowych problemów sztuki od czasów starożytnych aż po dzień dzisiejszy, a także proponujemy zróżnicowaną ofertę przedmiotów specjalistycznych. Prócz zajęć gabinetowych, program naszych studiów przewiduje liczne krajowe i zagraniczne wyjazdy zabytkoznawcze. Absolwenci poznańskiej historii sztuki znajdują zarówno pracę w zawodzie (uczelnie, muzea, galerie, rynek sztuki) jak również są chętnie przyjmowani na inne stanowiska wszędzie tam gdzie ceni się wykształcenie, kreatywność, znajomość świata, kultur i języków.