Seminarium w Rogalinie
Program
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem, organizowanego przez Zakład Historii i Teorii Badań nad Sztuką IHS UAM w kooperacji z Muzeum Narodowym w Poznaniu, seminarium metodologicznego historii sztuki pt. „OBRAZ JAKO OBIEKT TEORETYCZNY”, które odbędzie się w dniach 17.-19. października 2019 w Pałacu w Rogalinie.
OBRAZ JAKO OBIEKT TEORETYCZNY
Seminarium metodologiczne historii sztuki
Pałac w Rogalinie 2019 (Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu)
PROGRAM
Czwartek, 17 października
19.00.
Stanisław Czekalski, Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki.
dyskusja
Piątek , 18 października
10.00 – 11.30
Powitanie uczestników
Adam Soćko (Dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu)
Michał Mencfel, Estetyka i etyka: Raczyńscy wobec sztuki
Ryszard Kasperowicz, Platoński „Sofista” – teoria obrazu poza granicami obrazowania?
dyskusja
11.30 przerwa na kawę
12.00 – 13.30
Jacek Jaźwierski, Kompozycja obrazu: Alberti i Masaccio
Łukasz Kiepuszewski, Autoportret. Dekonstrukcja i po dekonstrukcji
Agnieszka Rejniak-Majewska, Negatywność estetyczna i spektakl nowoczesności. Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot społecznej historii sztuki
dyskusja
15.00 -17.00
Michał Haake, Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza i teoria polskiej sztuki nowoczesnej.
Dorota Kownacka-Rogulska, Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe.
Piotr Juszkiewicz, Anioł regeneracji. Jeszcze o Angelus Novus Paula Klee i O pojęciu historii Waltera Benjamina.
dyskusja
17.00 przerwa na kawę
17.30 -19.00
Maria Poprzęcka, ”Obraz nieistniejącego obrazu”. Hansa Beltinga historia sztuki nowoczesnej
Wojciech Suchocki ***
dyskusja
Sobota, 19 października
10.00 -11.30
Gabriela Świtek, Przezroczystość obrazu/dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa.
Anna Markowska, Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako obraz szkatułkowy i obraz historii alternatywnej
dyskusja
11.30 przerwa na kawę
12.00 -13.30
Łukasz Rozmarynowski, Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier.
Mariusz Bryl, Instalacja jako „forma krytyczna”.
dyskusja i zakończenie obrad