Data publikacji w serwisie: 10 sierpnia 2022 r.
Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo popierania przemysłu ludowego, cepelia, instytut wzornictwa przemysłowego
Autor: Piotr Korduba
Wydawnictwo: Narodowe Centrum Architektury, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 342
ISBN: 978-836-241-82-44
Przejdź na stronę wydawnictwa
To książka o fenomenie, jakim w XX wieku było polskie wzornictwo, wnętrzarstwo i moda inspirowana sztuką i rękodziełem ludowym. Mimo że ludowość na sprzedaż może wydawać się dzieckiem czasów peerelowskich, wyrosła jednak z wyrafinowanej koncepcji, którą współtworzyły urzędnicze, naukowe i artystyczne elity międzywojennej Polski. To na wypracowanej wówczas modzie i mechanizmach wytwórczych opierała się Cepelia. Unikatowe przedsiębiorstwo utworzone już w powojennej, komunistycznej Polsce, które wykształciło własny - cepeliowski - styl, naznaczając nim nie tylko oficjalne wnętrza użyteczności publicznej, lecz także polskie mieszkania drugiej połowy XX wieku. Ludowość na sprzedaż była nie tylko sposobem wykorzystania ludowej estetyki w rodzimym wzornictwie, lecz także wielkim, rozciągniętym na przestrzeni różnych okresów projektem o znaczeniu estetycznym, kulturowym, politycznym i gospodarczym.