Dla autorów
„Artium Quaestiones” jest recenzowanym rocznikiem naukowym wydawanym przez
Instytut Historii Sztuki UAM.
Proces selekcji, recenzji oraz redakcji tekstów jest kilkuetapowy i odbywa się za pomocą poczty elektronicznej (aq.redakcja@amu.edu.pl).
Call for papers Dotyczy sekcji tematycznej – ogłaszany późnym latem / wczesną jesienią. Autorzy zainteresowani zgłoszeniem artykułów do innych sekcji (varia, recenzje itd.) mogą nadsyłać swoje propozycje przez cały rok. Muszą jednak pamiętać, że publikujemy raz do roku na przełomie listopada i grudnia. |
2. Zgłoszenie abstraktów tekstów przez potencjalnych Autorów. |
3. Selekcja abstraktów przez Redakcję. Autorzy wybranych zgłoszeń będą powiadomieni w okresie od 2 do 3 tygodni po upłynięciu terminu ich nadsyłania o decyzji Redakcji oraz konieczności przesłania skończonych tekstów w określonym czasie (zwykle w ciągu 2-3 miesięcy). |
4. Nadesłanie gotowych tekstów przez Autorów. |
5. Recenzja redakcyjna Redaktorzy, jeśli uznają zgłoszony tekst za niespełniający naukowych standardów czasopisma, mają prawo odrzucić go przez wysłaniem go do recenzentów. |
6. Wysłanie tekstów do dwóch recenzentów. Teksty są anonimowe. Anonimowe teksty są wysyłane do recenzentów, którzy proszeni są o napisanie recenzji w okresie od 2-4 tygodniu. Recenzenci mogą zaakceptować, odrzucić tekst lub dopuścić tekst do publikacji pod warunkiem wprowadzenia zmian. |
7. Wysłanie tekstów do Autorów (jeśli to konieczne). |
8. Korekta tekstów przez Autorów (jeśli to konieczne). |
9. Końcowa akceptacja tekstów do publikacji (przez Redakcję i recenzentów). Redakcja podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą publikacji tekstów, zwykle wiosną każdego roku. Autorzy tekstów przyjętych do publikacji są zobowiązani do wypełnienia i podpisania umów wydawniczych przesłanych przez redaktorów. |
10. Proces redakcyjny. Autorzy powinni współpracować przy redakcji z redaktorami językowymi i naukowymi. Otrzymają swój tekst dwukrotnie do korekty – po redakcji językowej i w fazie końcowej, po składzie. Publikacja numeru ma miejsce późną w końcowym okresie roku kalendarzowego, na przełomie listopada i grudnia każdego roku. |
Teksty i dodatkowe materiały prosimy nadsyłać pocztą elektroniczną na adres: aq.redakcja@amu.edu.pl, zaadresowane do dra Filipa Lipińskiego.
I. Informacje ogólne:
Materiały powinny zawierać:
a. podstawowy tekst (artykuł, recenzja, przekład) w formacie doc./.docx, z przypisami dolnymi w formacie podanym niżej, nie dłuższy niż 45000 znaków ze spacjami, włączając w to przypisy. W uzasadnionych przypadkach, gdy Redakcja wyrazi zgodę, teksty mogą być nieco dłuższe.
b. listę ilustracji
c. ilustracje – w formacie .tif lub .jpg o rozdzielczości co najmniej 300 dpi.
d. streszczenie tekstu podstawowego o długości 2000-3000 znaków ze spacjami oraz 6 słów kluczowych
e. krótki biogram Autora (max. 800 znaków ze spacjami) zawierający na końcu adres akademickiej filiacji.
Publikujemy teksty w następujących językach: polskim, angielskim, niemieckim. W przypadku, gdy dany język nie jest językiem ojczystym Autora, jest on zobowiązany do zlecenia korekty językowej przez tłumacza a najlepiej native-speakera. Redakcja zastrzega sobie prawo do odrzucenia tekstu, jeśli nie będzie on spełniał standardów poprawności językowej.
Streszczenia prosimy nadsyłać w języku polskim – zostaną one przetłumaczone na język angielski. Jeśli główny tekst będzie w języku angielskim, streszczenie zostanie przetłumaczone i opublikowane w języku polskim.
Prosimy tytułować wszystkie pliki nazwą zawierającą fragment nazwiska autora oraz typ dokumentu, np.: kow_tekst.doc, kow_ilustr.doc, kow_stresz.doc etc.
Pliki z ilustracjami powinny być tytułowane analogicznie: np. kow_fig_01.tif.
Autorzy są zobowiązani podpisać Oświadczenie Autora oraz umowę licencyjna do publikacji na uniwersyteckiej (UAM) elektronicznej platformie wolnego dostępu PRESSto.
II. Szczegółowe instrukcje dotyczące tekstu i ilustracji
1. Tekst
Tekst nie powinien być dłuższy niż 40000 znaków ze spacjami i przypisami, nie wliczając w to podpisów pod ilustracjami). W uzasadnionych przypadkach dopuszczane jest przekroczenie wskazanej liczby znaków do 10%. Tekst powinien być napisany czcionką 12, odstępem międzyliniowym 1.5, czcionką Times New Roman.
Proszę napisać swoje imię i nazwisko na górze pierwszej strony, powyżej tytułu artykułu.
2. Ilustracje
Liczba ilustracji w artykule nie powinna przekraczać 10. Ilustracje powinny być dobrej jakości w formacie TIF lub JPG, min. 300 dpi. Jeśli ważny jest układ reprodukcji w już przygotowanym artykule (obok siebie, na jednej stronie etc.) Autor zobowiązany jest wyraźnie wskazać swoje preferencje. Końcową decyzję o układzie reprodukcji podejmuje jednak Redakcja.
Autor tekstu jest odpowiedzialny za uzyskanie zezwoleń do reprodukcji i uregulowanie praw autorskich do publikacji w wersji papierowej oraz elektronicznej. Ilustracje należy w jasny sposób ponumerować i oznaczyć je w tekście w miejscach dotyczących przedstawionych na nich obiektów (il. 1).
Podpisy pod ilustracjami powinny być zwięzłe i zapisane w następującym formacie:
autor, tytuł / nazwa, data powstania, medium, kolekcja / zbiory, informacja o prawach autorskich / autor fotografii
Przykłady:
Richard Diebenkorn, Ocean Park No. 16, 1968, olej i węgiel na płótnie, Milwaukee Art Museum © Diebenkorn Estate Foundation
A. Gursky, Ren II, 1999, c-print, VG-BILD-KUNST, Bonn, dzięki uprzejmości artysty
Quentin Massys, Madonna z Dzieciątkiem, olej na desce, ok. 1520, Muzeum Narodowe, Poznań
Zamek królewski w Blois, skrzydło Franciszka I, XVI w., fot. Jan Kowalski
3. Przypisy
Autorzy odpowiadają za opatrzenie tekstu odpowiednim, wymaganym przez redakcję systemem przypisów. Prosimy o konsekwentny zapis cytowanych źródeł według formatu zaprezentowanego na poniższych przykładach. Redakcja ma prawo nie przyjąć tekstu, jeśli Autor nie zastosuje się do podanego poniżej aparatu przypisów.
a. Wydawnictwa zwarte
– autor lub kilku autorów:
P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki po 1945 roku, Poznań 2005.
M. Fried, Courbet’s Realism, Chicago-London 1990.
J. Dąbrowski, A. Demenko, Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Aspekty prawne, Warszawa 2014.
– rozdział / esej w zbiorze tego samego autora:
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie mechanicznej reprodukcji, w: idem, Twórca jako wytwórca, tłum. H. Orłowski, J. Sikorski, Poznań 1975.
– praca zbiorowa:
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.
– artykuły lub rozdziały w pracy zbiorowej:
S. Czekalski, Nie ma nic poza galerią. Gramatologia, intertekstualność, związki międzyobrazowe, w: Twarzą w twarz z obrazem, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2003, s. 71-84.
b. Wydawnictwa ciągłe (artykuły w czasopismach lub gazetach):
R. Krauss, Reinventing the Medium, „October” 1999, 25(2), s. 289-305.
Proszę zauważyć, że po roku wydania pierwszy numer to tom, drugi to numer czasopisma w danym roku (jeśli takie rozróżnienie występuje w danym czasopiśmie).
A. Osęka, Urok ciała w formalinie, „Gazeta Wyborcza” 15-16 lipca 1995, s. 20.
R. Słodczyk, Znaczenie listu w malarstwie XVII i XVIII wieku oraz w ówczesnej powieści epistolarnej, „Przestrzenie Teorii” 2009, 12, s. 165–191.
Powyżej naniesione numery stron (od-do) podajemy tylko w przypadku ogólnego odniesienia do artykułu (por. / zob.). Każdy cytowany fragment musi zostać opatrzony numerem strony tekstu, w którym się pojawia.
Por. P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki po 1945 roku, Poznań 2005, s. 55.
3. Źródła internetowe:
V. Burgin, The Separateness of Things, „Tate Papers Online”, Spring 2005, dostępny w Internecie: <http://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/03/the-separateness-of-things-victor-burgin> [dostęp: 13 września 2016].
4. Ponowne cytowanie:
W przypadku ponownego cytowania stosujemy:
a. ibidem / eadem w przypadku, gdy cytujemy ten sam tekst w kolejnym przypisie
b. gdy powracamy do cytowanego wcześniej źródła w dalszej części tekstu, powtarzamy nazwisko i pierwszy człon tytułu (gdy jest długi jego fragment) zakończony wielokropkiem, następnie po przecinku podajemy numer strony (nie używamy op. cit.!)
Piotrowski, Znaczenia modernizmu…, s. 55.